Flyte svarer på kritikk fra Båtmagasinet om vår «menn må skjerpe seg»-kampanje
I kjølvannet av Båtmagasinets artikkel «Flyte må skjerpe seg» ønsker vi å forklare hvorfor vi målrettet oppfordrer menn til å skjerpe sikkerheten ved vann, og hvordan dette inngår i vår helhetlige strategi.
Flyte har mottatt kritikk fra Båtmagasinet for å rette budskapet «menn må skjerpe seg». Vi ønsker å rydde opp i misforståelsene:
- Det handler om dokumenterte risikoforskjeller. Ny undersøkelse fra YouGov viser at menn oftere undervurderer farene ved vann, bruker mindre redningsvest og kombinerer båt og alkohol mer enn kvinner
- Målrettet kommunikasjon gir resultater. I helse- og sikkerhetskommunikasjon ser vi at presise budskap treffer bedre. Det handler ikke om å peke fingre, men å nå gruppene hvor ulykkene faktisk skjer.
- Vi lanserer konkrete tiltak. Samtidig som vi kommuniserer presist, bygger vi faktisk handling: et nasjonalt ulykkesregister og prosjektet «Vannsikre kommuner» støtter trygghet ved vann
Vi anerkjenner viktigheten av godt sjømannskap – og takker alle båtfolk som tar ansvar. Vi inviterer Båtmagasinet og bransjen til dialog og samarbeid for enda bedre sikkerhet til sjøs.
Les mer i båtmagasinet her