Flyte med sommerkampanjen ‘Mann over bord’: - Nå må menn våkne!
Sommeren er høysesong for drukningsulykker, og menn dominerer drukningsstatistikken i Norge. En ny, stor undersøkelse viser at menn sjeldnere bruker redningsvest, oftere drikker alkohol i båt, og har større tro på egne ferdigheter enn kvinner. Flyte mener tiden er inne for en tydeligere innsats mot risikoadferd, og lanserer en kampanje rettet spesielt mot menn før sommeren.
Tar større risiko enn kvinner
En fersk undersøkelse utført av YouGov på vegne av Flyte avdekker tydelige kjønnsforskjeller når det gjelder adferd og holdninger til sikkerhet i og ved vann. Menn tar oftere sjanser, bruker sjeldnere redningsvest, og vurderer risiko lavere enn kvinner.
– Undersøkelsen viser at menn både undervurderer farene og overvurderer egne ferdigheter. Det er en farlig kombinasjon. Å tenke «skal bare» eller «det går sikkert bra» er holdninger vi må få endret, sier Mia Bergmann, daglig leder i Flyte.
Menn mer tilbøyelige til å kombinere alkohol og båt
Undersøkelsen viser også at menn i større grad enn kvinner ser gjennom fingrene med alkoholbruk i forbindelse med vannaktiviteter. Mens åtte av ti kvinner mener promillegrensen for båtførere bør være like streng som i trafikken, er det kun seks av ti menn som mener det samme. Mange menn oppfatter rett og slett ikke risikoen ved å kombinere alkohol og fritidsbåt som alvorlig nok.
– Mange drukningsulykker skjer etter fall fra båt eller land, og altfor ofte er alkohol involvert. Kombinert med at menn i mindre grad velger å bruke flytevest, betyr det at de er særlig utsatt, sier Bergmann.
Unge mest risikovillige og utsatt for press
Unge voksne, spesielt menn mellom 18 og 29 år, utmerker seg som den mest risikoutsatte gruppen. En av fire i gruppen 18 til 29 år tenker sjelden over konsekvensene i risikofylte situasjoner, bare én av tre bruker alltid redningsvest og hver sjette i denne gruppen dropper vesten helt. De er også mest påvirkelige for gruppepress.
– Vi må slutte å tro at vi er udødelige. Vann er en kraft man ikke skal undervurdere. Særlig unge menn må lære seg å ta gode avgjørelser og tørre å stå imot gruppepress, sier Bergmann.
Ny kampanje fra Flyte: Mann over bord
Som et ledd i arbeidet med å redusere antall drukningsulykker, lanserer Flyte en ny kampanje rettet spesielt mot menn nå før sommeren. Kampanjen «Mann over bord» fokuserer på å bevisstgjøre risikoadferd og styrke ansvarsfølelse både for egen og andres sikkerhet.
– Dette handler ikke om pekefingre, men om å redde liv. Å gjøre gode risikovurderinger er ikke å vise svakhet, men viser styrke og ansvarlighet. Særlig voksne menn må gå foran og være gode forbilder for de unge. Én endret holdning kan være ett liv spart, avslutter Bergmann.